Hatha Jóga

A hatha jóga minden más jógairányzat alapja, a tradicionális gyakorlás elemeivel. A "hatha" szó két szanszkrit szóból áll össze: a "ha" Napot, a "tha" Holdat jelent. Ez a jógagyakorlás szintjén az aktív-passzív, pozitív-negatív, solaris-lunaris, erős-lágy (és még sorolhatnánk :) ) minőségeket jelképezi. A gyakorlás során jellemző az előrehajlás-hátrahajlás, kinyílás és befelé fordulás váltakozása.

 

Ezáltal célunk a kiegyensúlyozottság: testi, lelki és mentális szinten.

 

Minden mozgást légzőgyakorlat kísér. A hatha jóga fontos eleme a tudatos légzés, mely oldja a stresszt, szorongást, feszültséget, lazítja az izmokat és javítja a vérkeringést.

Az óra felépítése

Az első 15 percben megérkezünk, hangolódunk, aromaterápiákkal segítjük az érzelmek lecsillapodását, megnyugvást. Megfigyeljünk magunkat: mivel érkeztünk az órára a stúdióba, milyen gondolatokkal, érzésekkel, fizikai közérzettel. Ezután átgondoljuk, vannak-e dolgok, amiket nem szeretnénk behozni az órára - határidők, teendők, gondolatok, melyek zavarhatják az én-idő minőségét. A befelé figyelést, lelassulást, elcsendesedést mély légzés, hosszú, lassú kilégzés segíti. Ezután mikor már elcsendesedtünk, valamilyen légzőgyakorlat következik: tudatos légzésfigyelés, 4-4 arányú légzés, 4-5 arányú légzés, váltott orrlyukú légzés - az óra mindig változatos, és mindig az aktuális résztvevőkhöz alakul.

 

Ezután kitűzünk egy célt/vágyat/szándékot, hogy mi az, amiért ma jöttünk, miért szeretnénk ma gyakorolni, mi a célunk a mai gyakorlással, és hogyan szeretnénk magunkat érezni az óra végére. Ez egy fontos lépése az órának: így tudjuk majd érzékelni az óra végén, hogy hatással volt-e ránk az óra, és milyen minőségekben.

A légzés és a célkitűzés után indulhat a mozgás: bemelegítést követően a Napüdvözlet gyakorlat sorával kezdünk, mely átmozgatja az egész testet, és felpezsdíti a vérkeringést. A jóga óra aktív testmozgás részében energikus, dinamikus gyakorlatok is helyet kapnak, illetve statikus pózokat is végzünk, melyeket pár légzés erejéig megtartunk, majd lazítunk.

 

A mozgás gyakorlatok végén következnek a kifejezetten stresszoldást segítő, feszültségoldó, szorongás-űző pózok, melyet minden vendégünk nagyon szeret :) Az órán használunk hengerpárnát, mely segíti a mélyebb ellazulást.

 

Miután a stresszoldó pózokba már kellően belelazultunk, a végére már csak egy kellemes relaxáció érkezik: az általad választott, számodra legkényelmesebb pózban elhelyezkedve végezheted a relaxációt, hogy teljesen el tudj lazulni, ki tudj kapcsolni.

 

A relaxációhoz szeretünk Koshi csengőt használni, mely finom rezgéseivel segíti a sejtszintű ellazulást is.

Az óra egyszerre feltölt és ellazít, megnyugtat és erőt ad a mindennapokra. Ez a 60 perc csak rólad szól, Én, az oktató, csak vezetlek finoman az úton. Ha Én-Idő, akkor Jóga! ;)

Az órát tartja:

Pusztai Zsuzsanna
Okleveles Hatha és Kismama jóga oktató
Diplomás csecsemőgondozó-kisgyermeknevelő
Hatha Jóga Mozo Stúdió Taksony